Jak se tento výpadek na ruzyňském letišti projeví?

Zjednodušeně řečeno - minimálně. Ryanair v současnosti z Prahy provozuje pouze 4 linky, a to do Birminghamu, Dublinu, Frankfurtu-Hahnu a na stockholmské letiště Skavsta. Jedná se tedy řekněme o celkem běžné linky, které jsou z Prahy operovány dalšími leteckými společnostmi, které, v případě potřeby, jistě velmi rády nahradí další aerolinky, a to včetně těch nízkonákladových. Ovšem oproti Ryanairu s jedním malým rozdílem - budou platit běžné taxy (ostatně tak jako Ryaniar doposud).

Ryanair zkrátka v Praze tvrdě narazil, na což, upřímně řečeno, není příliš zvyklý. Jak uvedla Heinrike Schmidtová, která má na starosti  prodeje a marketing Ryanairu ve středoevropských zemích:"Například na Kanárských ostrovech neplatíme žádné poplatky".

Podle mého názoru touto větou celkem přesně vystihla jeden z důvodů, které umožňují být Ryanairu v zisku - dotace z některých úřadů územně správních celků, které jsou v mnoha případech majiteli a provozovateli regionálních letišť, kam Ryanair létá. Zde je nepochybně nutno ocenit obchodního ducha této společnosti, která si takové podmínky dokáže vyjednat. Na druhou stranu se domnívám, že takovýto postup musí zákonitě narazit na tzv. velkých či hlavních letištích (a Praha momentálně jiné letiště nemá). Jak si jinak vysvětlit, že Ryanair létá do Paříže na Beauvais a nikoli na Charles De Gaulle, nebo Orly. Proč asi ve Stockholmu neupřednostní Arlandu před Vasteras či Skavstou a proč v Londýně přistává všude možně jen ne Heathrow (kromě toho, že sehnat zde volný slot je velmi složité, a to nejen finančně). A takto by se dalo pokračovat dál a dál (mimochodem např. do Mnichova taky nedoletíte přímo, nýbrž přistanete na letišti Memmingen).

Ač se to možná někomu líbí či ne, Letiště Praha, a.s. se v tomto případě zachovalo zcela správně. Proč by mělo zvýhodnit irskou nízkonákladovou společnost a např. ČSA, která má ekonomické problémy a pro provoz na ruzyňském letišti je v současnosti nepoměrně důležitější než Ryanair, by měla platit více?

Nicméně ani Ryanair nemusí zoufat - v budoucnu se mu nabízí působení na letišti ve Vodochodech, které se chce profilovat jako letiště určené právě nízkonákladovým společnostem a charterovým letům. Obávám se však, že ani zde nebude jako na "Kanárech" přistávat zadarmo. Přece jenom jeho vlastníkem je společnost Penta Investments a nepředpokládám, že bude poskytovat služby "zadarmo".

Ale zpět na letiště v Ruzyni - velmi mne pobavilo vyjádření paní Schmidtové, která uvedla: "Dosavadním linkám se daří dobře, ale nechceme být na letišti, kde jen stagnujeme". Co tedy Ryanairu brání, aby v Praze otevřel další úspěšné linky? Pokud se dosavadním linkám daří dobře (rozuměj jsou ziskové), proč tedy z Ruzyně odchází?

V mnoha diskuzních fórech, které se týkaly ekonomických problémů ČSA, jsem četl mnohdy až nenávistné komentáře o velké podpoře Českých aerolinií ze strany státu. Mnoho lidí volalo po tom, aby stát nechal národního dopravce padnout, neposkytoval mu půjčky, dotace atd. atd. A nyní se v obdobných fórech objevují podobně nenávistné komentáře vůči Letišti Praha, a.s., které jen odmítlo ze státních prostředků (nezapomínejte, že se jedná o společnost ve vlastnictví státu) dotovat irskou nízkonákladovku...No, nejsou to paradoxy ?

P.S. Autor je příznivcem nízkonákladového cestování.