Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ryanair v Praze končí? Tragédie...

27. 04. 2010 14:03:00
Představitelé Ryanairu oznámili, že od října letošního roku ukončí tato letecká společnost své působení na ruzyňském letišti. Důvod stažení letadel je notoricky známý a netýká se zdaleka jen Prahy - příliš vysoké letištní taxy.

Jak se tento výpadek na ruzyňském letišti projeví?

Zjednodušeně řečeno - minimálně. Ryanair v současnosti z Prahy provozuje pouze 4 linky, a to do Birminghamu, Dublinu, Frankfurtu-Hahnu a na stockholmské letiště Skavsta. Jedná se tedy řekněme o celkem běžné linky, které jsou z Prahy operovány dalšími leteckými společnostmi, které, v případě potřeby, jistě velmi rády nahradí další aerolinky, a to včetně těch nízkonákladových. Ovšem oproti Ryanairu s jedním malým rozdílem - budou platit běžné taxy (ostatně tak jako Ryaniar doposud).

Ryanair zkrátka v Praze tvrdě narazil, na což, upřímně řečeno, není příliš zvyklý. Jak uvedla Heinrike Schmidtová, která má na starosti prodeje a marketing Ryanairu ve středoevropských zemích:"Například na Kanárských ostrovech neplatíme žádné poplatky".

Podle mého názoru touto větou celkem přesně vystihla jeden z důvodů, které umožňují být Ryanairu v zisku - dotace z některých úřadů územně správních celků, které jsou v mnoha případech majiteli a provozovateli regionálních letišť, kam Ryanair létá. Zde je nepochybně nutno ocenit obchodního ducha této společnosti, která si takové podmínky dokáže vyjednat. Na druhou stranu se domnívám, že takovýto postup musí zákonitě narazit na tzv. velkých či hlavních letištích (a Praha momentálně jiné letiště nemá). Jak si jinak vysvětlit, že Ryanair létá do Paříže na Beauvais a nikoli na Charles De Gaulle, nebo Orly. Proč asi ve Stockholmu neupřednostní Arlandu před Vasteras či Skavstou a proč v Londýně přistává všude možně jen ne Heathrow (kromě toho, že sehnat zde volný slot je velmi složité, a to nejen finančně). A takto by se dalo pokračovat dál a dál (mimochodem např. do Mnichova taky nedoletíte přímo, nýbrž přistanete na letišti Memmingen).

Ač se to možná někomu líbí či ne, Letiště Praha, a.s. se v tomto případě zachovalo zcela správně. Proč by mělo zvýhodnit irskou nízkonákladovou společnost a např. ČSA, která má ekonomické problémy a pro provoz na ruzyňském letišti je v současnosti nepoměrně důležitější než Ryanair, by měla platit více?

Nicméně ani Ryanair nemusí zoufat - v budoucnu se mu nabízí působení na letišti ve Vodochodech, které se chce profilovat jako letiště určené právě nízkonákladovým společnostem a charterovým letům. Obávám se však, že ani zde nebude jako na "Kanárech" přistávat zadarmo. Přece jenom jeho vlastníkem je společnost Penta Investments a nepředpokládám, že bude poskytovat služby "zadarmo".

Ale zpět na letiště v Ruzyni - velmi mne pobavilo vyjádření paní Schmidtové, která uvedla: "Dosavadním linkám se daří dobře, ale nechceme být na letišti, kde jen stagnujeme". Co tedy Ryanairu brání, aby v Praze otevřel další úspěšné linky? Pokud se dosavadním linkám daří dobře (rozuměj jsou ziskové), proč tedy z Ruzyně odchází?

V mnoha diskuzních fórech, které se týkaly ekonomických problémů ČSA, jsem četl mnohdy až nenávistné komentáře o velké podpoře Českých aerolinií ze strany státu. Mnoho lidí volalo po tom, aby stát nechal národního dopravce padnout, neposkytoval mu půjčky, dotace atd. atd. A nyní se v obdobných fórech objevují podobně nenávistné komentáře vůči Letišti Praha, a.s., které jen odmítlo ze státních prostředků (nezapomínejte, že se jedná o společnost ve vlastnictví státu) dotovat irskou nízkonákladovku...No, nejsou to paradoxy ?

P.S. Autor je příznivcem nízkonákladového cestování.

Autor: David Kondělka | úterý 27.4.2010 14:03 | karma článku: 37.17 | přečteno: 10866x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Pavel Hýbl

I cesta může být cíl

Zrealizoval jsem cestu, kterou jsem měl každý den na očích. Cestu, která není až tak náročná, ale k jejímu uskutečnění doposud nedošlo. Přejít hlavní hřeben Jeseníků, tak jak ho vidím každý den ráno z terasy mého domova.

26.8.2016 v 21:29 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 7 | Diskuse

Petra Havelková

V burkinách na moravskou přehradu nelez, vyplašíš nudisty

Jakmile jsem se doslechla o burkinách, napadlo mne, že je to ideální řešení pro mé problémy se sinicemi, z nichž mám vyrážku a objednala jsem si z Francie nejnovější komplet. Vzbudila jsem pozoruhodné reakce.

26.8.2016 v 11:14 | Karma článku: 15.68 | Přečteno: 985 |

Veronika Janů

Road trip Madagaskar - jedeme dál

Tak jsme se dnes ráno rozloučili s mořem i posledním baobabem a vydali se zpět směr Tana. A jak bylo v plánu, zastavili jsme cestou v národním parku Isalo.

26.8.2016 v 11:11 | Karma článku: 7.32 | Přečteno: 102 | Diskuse

Libor Čermák

Pěší výlet z Hořovic přes Valdek do Jinců

Další pěší výlet, který jsem letos v létě podnikl, mne zavedl do brdského vojenského újezdu. Vydal jsem se na zříceninu hradu, ke které se právě z tohoto důvodu dlouhá léta nemohlo.

26.8.2016 v 8:51 | Karma článku: 15.44 | Přečteno: 317 |

Jakub Slunečko

Bůh je černej. Našel jsem ho

Tohle není žádná filosofie, jenom hledání životní cesty v brazilském Riu de Janeiru. Na největší party, kterou jsem kdy zažil.

25.8.2016 v 16:00 | Karma článku: 12.21 | Přečteno: 454 | Diskuse
Počet článků 13 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2477
Jsem úplně normální člověk a ve volném čase se zabývám sportem, provozem vlastních webových stránek www.odleta.me apod.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.